sara.khakzad9@gmail.com
02188883321

ترکیب بندی در عکاسی

10 / 10
از 1 کاربر

عکاسی با ترکیب بندی صحیح چگونه به وجود آمد ؟ سال ها پیش از مدون شدن اصول زیبایی شناسی ، هنرمندانی که دارای قریحه ی زیبایی شناسی ذاتی بودند آثاری را آفریدند که توسط دیگر هنرمندان مورد تجدید قرار گرفت ، این آثار قوانین ترکیب بندی را در نظر گرفته یا دارای ترکیب بندی اثر گذار بودند ، در دنیایی مدرن امروزی با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات عکاسی نیز هر روزه بیش از بیش کامل و مجهز می شوند ، بنابراین شاید به سختی بتوان تفاوت واضحی مابین عکسی که توسط یک عکاس حرفه ای برداشته شده و عکسی که توسط یک عکاس نیمه حرفه ای تهیه شده را تشخیص داد ، از نظر منتقدان عکس آنچه اثر یک عکاس حرفه ای را از یک عکاس نیمه حرفه ای و آماتور متمایر می کند و تفاوت عکاسی حرفه ای و عکاسی نیمه حرفه ای نمایان می نماید در نظر گرفتن ترکیب بندی موثر در آثار ایشان می باشد .

عکاسان حرفه ای در برخورد با سوژه ، به آن از دریچه ی دوربین عکاسی نگریسته و نحوه ی چیدمان اجزا آن را در کادر بر مبنای تاثیر گذاری هر چه بیشتر و به نحوی خلع سلاح بصری کردن مخاطب در نظر می گیرند .

هنگام عکسبرداری از هر سوژه در قدم اول باید مرزهای کادر را که سوژه در آنها محدود می شود محاسبه نماییم تا به این وسیله محدود ی بینایی سوژه مشخص شده و چیدمان اجزا کادر براساس آن تعیین شود ، بدون آگاهی و دانش تکنیک تحهیزات عکاسی ، نمی توان به درک شیوه های کار آمد ترکیب بندی دست یافت ، بنابراین ترکیب بندی به تعبیری تعیین محدود ه ای مشخص برای قرار گرفتن اجزا دورن آن می باشد یا نحوه ی چیدمان اجزا سوژه در کادر است .

نکته مهم دیگر در بحث ترکیب بندی نقطه ی دید می باشد ، عکاس با انتخاب نقطه ی دید خاص خود به سوژه گام اول را در شیوه ی ترکیب بندی آنچه درون کادر قرار گرفته می گیرد  را برداشته است ، از سوی دیگر او به این ترتیب خود را به زاویه دیدی غیر قابل تغییر ، برای نحوه آراستن اجزا کادر از نقطه ی دید انتخابی کرده است .

سوژه معمولا به دو دسته ی ثابت و متحرک تقسیم بندی می شوند ، عکسبرداری هر کدام از این دو دسته سوژه قوانین خاص خو را دارد ، به هنگام عکسبرداری سوژه های متحرک ، عکاس با آگاهی از کارکرد پرده ی شاتر ، سوژه خود را در نقطه ای از کادر که به نظر او مناسب می باشد ، ثابت می کند ، این برخورد با سوژه ای که ثابت نبوده و حرکت و سکون آن نیز به هیچ وجه در اختبار عکاس نمی باشد ، خود تعیین کننده ی شیوه ی ترکیب بندی سوژه می باشد .

برگرفته از کتاب آشنایی با عکاسی

نویسنده : مهدی نوری مقدم

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :