sara.khakzad9@gmail.com
02188883321

عوامل موثر در عکاسی

10 / 10
از 1 کاربر

عوامل موثر در عکاسی علاوه بر تجهیزات عکاسی به نکاتی مانند تمایز و نظم شخصی ، حوصله و دقت ، موقعیت موضوع ، انتخاب نور افکن ها ، ذوق و نگاه عکاسی وابسته است که این امر در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی مشهود تر است .

وضعیت نا به سامان و نا امید کننده اتفاقی ، یکی از دلایل اصلی میلیونها تصویر بی اثر است ، برعکس آن عکاسان خلاق با استفاده از راههای زیر وضعیت نوری عکسهای خود را تخت نظارت دقیق دارند :

تمایز و نظم شخصی

دو سرمایه ی با ارزش برای هر عکاس تمایز و نظم شخصی است ، اولی به معنی توان تشخیص بین موضوعهای فتوژنیک و غیر فتوژنیک است ، اینکه چه چیز باعث پدید آمدن تصاویر موثر می شود ، دومی داشتن نیرو و اراده ای است که وقتی موضوعی بی فایده است بتوان آن را رها کرد و در مقابل وسوسه ی عکس گرفتن از آن مقاومت کرد ، به خصوص وقتی که نور پردازی مناسب نیست و عکاس نمی تواند هیچ کاری برای رفع آن انجام دهد ( که این حالت اغلب در نور روز اتفاق می افتد ) ، در اینجا عکاس خلاق این موضوع ا رها می کند و تصویری که هیچ گاه او را راضی نخواهد کرد به خانه نمی آورد زیرا شرایط هر چه باشد او حق انتخاب دارد .

شرایطی که چنین امتیازی را به وجود می آورند فراوان هستند ، خورشید یا خیلی بالا و یا خیلی پایین است ، نور یا خیلی شدید یا خیلی ملایم است ، جهت نور برای بیرون آوردن مشخصات جالب موضوع مناسب نیست ( مثل سطح بسیار مهم یک دیوار باستانی که فقط نور میل آن را به خوبی نشان می دهد ) و یا سایه های خیلی سنگین باعث تار شدن جزئیات مهم موضوع شده و یا طرحهای ناپسند سایه روشن به وجود آورده اند ، در این مواقع یک عکاس منظم ، یعنی شخصی که از گرفتن عکسهای بیهوده اجتناب می کند ، با رد شدن از چنین موضوعی نه تنها پول ، وقت و غیره خود را ذخیره می کند ، بلکه خود را مثل یک استاد کار از سطح متوسط و معمول بالا می کشد .

وقت و حوصله

اگر موضوع خوبی در برخورد اول به خاطر بدی شرایط نوری غیر جذاب به نظر برسد ، عکاس مصمم ، گرفتن آن عکس را به وقت دیگر و هنگامی که شرایط مناسبی باشد موکل می کند ، البته این کار به وقت و حوصله نیازمند است ، این دو عناصر بسیار با ارزشی در عکاسی هستند ، به خصوص مثلا وقتی که خورشید یا خیلی بالا و یا خیلی پایین است که سایه های خیلی عمیقی به وجود می آورد و مراجعه در روزی بارانی یا گرفته تصویر بهتری را به دست خواهد داد یا وقتی که باران می آید و موضوع احتیاج به آفاب دارد ، برعکس زمانی که غروبی به جای اینکه رویایی باشد خیلی تیره و بی حال است .

در واقع بسیاری از عکاسها از موضوع مورد نظرشان بارها در مواقع مختلف دیدن می کنند تا آن در شرایط گوناگون نوری بررسی کنند .

موقعیت موضوع

اگر منبع نور خارج از کنترل عکاس ( مثل خورشید یا یک لامپ داخلی ثابت ) و او با موضوعی قابل حمل یا متحرک در نوری بد رو به رو باشد ، عکاس تمیز دهنده ، تحت چنین شرایط نامساعدی ، خود را مجبور به عکاسی نمی داند ، در عوض موضوع را به جای منتقل می کند که شرایط نوری مناسبی وجود داشته باشد ، یا آن را به موقعیت بهتری ، نسبت به منبع نور ، انتقال می دهد یا مثلا از شخص می خواهد که از آفتاب تند به سایه ای پخش شده برود و یا خیلی ساده صورت شخص را آن قدر می گرداند که تقسیم نور و سایه در صورت او به حد رضایت بخشی برسد ، به عبارت دیگر ، عکاس تمیزدهنده در گرفتن عکسهایش عجله نمی کند و در عوض موضوع خود را براساس نور وسایه بررسی می کند و اگر راضی نباشد آن را حرکت می دهد و به موقعیت بهتری می برد .

انتخاب و ترتیب نور افکنها

عکاسان با تجربه به خوبی از میزان کنترل نور به وسیله ی انتخاب و چیدن صحیح نور افکنها آگاه هستند ، با گزینش صحیح بین اندازه های مختلف چراغهای لکه ای و نورافکنها یا بدون نور پخش کن ، بازتابه های بسته تر یا بازتر باری نورهای تندتر یا ملایم تر ، فواصل موضع تا چراغ برای تنظیم روشنایی ، تغییر مکان چراغ نسبت به موضوع برای جلوه جهت دار از نور تقریبا بدون سایه جلو تا نور یک طرفه ی برجسته ساز و پر تضاد و مهیج پشتی سایه ها سیاه و گرافیکی عادی یا شفاف و با جزئیات کامل با استفاده ی موجه از لامپهای اضافی تلطیف کننده ی سایه یا صفحات بازتابی و غیره می توان دامنه ی نور را که پر تضاد تا ملایم پخش شده متغیر است به نحو مطلوب تغییر داد ، در واقع امکانات و ابزار فراوانی در اختیار عکاس تمیز دهنده است ، با این امکانات وی می تواند نورپردازی را طوری تنظیم کند که او را در خلق هدف نهایی کمک کند ، یعنی تصویری که در آن موضوع سه بعدی ، دارای عمق و فضا و منعکس کننده ی واقعیت داده شده است .

برگرفته از کتاب نورو نورپردازی در عکاسی 

نویسنده : آندرئاس فینینگر

مترجم : سید امیر ایافت

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :