sara.khakzad9@gmail.com
02188883321

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

10 / 10
از 1 کاربر

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی را می توان دو مورد از تکنیک های جدید و مدرن عکاسی معرفی کرد که سعی داریم در این مقاله به صورت گسترده و دقیق تر به آن بپردازیم ، عکاسی صنعتی در مقایسه با عکاسی تبلیغاتی در زمان و نحوه ی عکاسی تفاوت چندانی ندارند ولی به صورت اجمالی دو شاخه ی مجزا می گردند .

عکاسی صنعتی به نمایش جزئی تر و بسیار دقیق کالا می پردازد که در این شیوه ی نوین عکاسی ، عکاس سعی دارد توسط تجهیزات عکاسی و نور پردازی حرفه ای یک کالا را با یک عکس به صورت تمام به نمایش بگذارد و تمام خصوصیات تاثیر گذار کالا را به زبان عکس اعلام نماید ، می توان این شیوه را به نمایش واضح ، گویا و کامل کالا اختصاص دارد ، جهت ثبت یک عکس صنعتی عکاس باید به افزایش تاثیرات و جذب دیداری تاکید داشته باشد و با طراحی دکور ساده و حتی بیشتر زمینه ی سفید ، کالا را نمایان نموده و مشتری کشف نماید ، دادن دکور های مجلل در عکس صنعتی شیوه ای بسیار غلط می باشد که مشتری را از کالا جدا نموده و به دکور سوق می دهد که این امر به شکست در نتیجه ی کار می انجامد ، سادگی دکور کالا را برجسته تر می نماید .

عکاسی صنعتی بدون دخالت و تاثیر انسان در ثبت عکس :

امروزه عکس های دقیق و گویا توسط ماهواره ها از محیط زمین ثبت می گردد که نوعی از عکس صنعتی به شمار می رود که کاملا علمی صورت می پذیرد در این زمینه از عکاسی که نمود عکس علمی صنعتی می باشد گاهی نیز توسط تلسکوپ و میکروسکوپ ثبت می گردد ، در این روش عکاسی می توان که انسان به عنوان عکاس در ثبت این عکس نقش ندارد بلکه یک پژوهش گر یا یک صنعت گر محسوب می گردد برای توضیح واضح تر می توان مثال آشکاری زد ، یک بافنده ی فرش زمانی که یک فرش را توسط دستان خود و هنر زاتی می بافد به این کار او هنر فرش بافی می گویند که بسیار ارزشمند بوده و امروزه طرفداران بسیار زیادی را دارد و قیمت این نوع فرش نیز بسیار بالا است اما زمانی که این فرد در کارگاه فرش بافی ، فرش را توسط دستگاه های پیشرفته می بافد دیگر هنری وجود ندارد مگر انکه در طراحی نقش اولیه باشد که ان نیز امروزه کاملا صنعتی صورت می گیرد این فرش هرگز نمی توان با فرش دستباف مقایسه گردد در این روش فرد را یک صنعت گر معرفی می نمایند نه یک فرش باف هنرمند ، عکاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست .

عکاسی صنعتی میدان گسترده و بازی است که می توان آن را در تمامی صنعت ها و گروه های تولیدی و عرضه کنندگان کالا تمیم دارد ، زیرا عکاس صنعتی فعالیت های خود را با هدف نمایش بهتر کالای عرضه کنندگان و یا تولید کنندگان قرار داده است و به تولید کنندگان و تمامی عرضه کنندگان کمک می نماید تا شیوه ی صحیح معرفی کالا را بشناسند و بتوانند در دید بسیازی از مخاطبین آنچه که کالا می تواند را به نمایش بصری بگذارند ، یک عکاس حرفه ای صنعتی باید بتواند ابتدا کالا را به خوبی بشناسد در مورد کالا های مشابه تحقیق نماید و به صورت اجمالی کالا را بررسی و سپس به ثبت عکس بپردازد تا بتواند بهترین موبلغ کالا باشد تا به هدف ارزشمند خود یعنی ایجاد ارتباط دست بیابد زیرا بهترین روش و موثرترین راه برای معرفی کالا نمایش آن به صورت بصری می باشد .

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی را بیشتر بشناسیم :

جذاب ترین رشته ی عکاسی را می توان به عکاسی تبلیغاتی اخصاص دارد ، این نوع عکاسی از سویی نیز خدماتی ترین شیوه می باشد که نیازمند تجهیزات بسیار پیشرفته ی نور پردازی ، دوربین های قدرتمند ، سه پایه ی قابل تنظیم ، پانتوگرافت و ست ها و میز های مخصوص و همچنین آتلیه ی عکاسی مجهز با فضای کافی و باز برای ثبت عکس تبلیغاتی با تفکر آزاد است ، می توان در این نوع عکاسی علم عکاسی و ارتباط با تئوری ها و تکنیک های عکاسی را اولین گام دانست زیرا بدون وجود آن استفاده صحیح و اصولی از لوازم پیشرفته ی عکاسی غیر ممکن می باشد ، عکاسی تبلیغاتی جدابیت بسیار بالایی دارد و عکاسان این صنعت آن را با ذوق و هنر و سلیقه ادغام می نمایند و در موارد موفق می توان گفت به این شیوه از عکاسی عشق می ورزند و این می تواند موفقیت به بار بیاورد ، عکس تبلیغاتی شامل معرفی ، تبلیغ و در نهایت فروش کالا می باشد که باید عکاس تمام این مراحل را در شیوه عکاسی در نظر داشته باشد .

معمولا در عکس تبلیغاتی حرفه ای بودن عکاس نکته ی اصلی می باشد و سفارش دهندگان این نوع عکاسی بازرگانان ، اقتصاد دانان و ارائه دهندگان یا تولید کنندگانی هستند که می خواهند در پرسه ی زمانی مشخصی در ذهن های تاثیر گذاشته و ماندگار گردند ، شناخت عکاس از کالایی که بنا است آن را عکاسی نماید اهمیت بالایی دارد در این شیوه عکاس باید چیدمان را در نظر داشته و نکاتی که در تاثیر گذاری یک عکس نیاز است را به کار بندد برای مثال در عکاسی از یک لباس شویی ، نور پردازی محیط و قرار دادن لباس شویی در چیدمان واقعی به درستی باید صورت بگیرد ، ابتدا  باید کاری که این دستگاه انجام می نماید و نیز افرادی که به صورت روال با آن سر و کار دارند را مانند مادران را یه صحنه ی عکاسی افزود و سید لباس های چرک و نحوه ی کارکرد لباس شویی را مانند یک فیلم در یک عکس گنجاند به نمایش گذارد ، نمایش برند کالا بر روی بدنه ی آن بی تاثیر نخواهد بود و کارفرما تمایل دارد که نام کالا را در خاطر مخاطب خوش نشین گردد از این رو عکس باید در حالت و زاویه ای باشد که برند آن درخشان بوده و نمایش زیبایی داشته باشد .

در این شرایط وسایل آشپزخانه نیز در چیدمان می باشند و باید دکور به نحوی طراحی گردد که لوازم آشپزخانه خوش رنگ بوده و انرژی بیشتری به عکس دهند البته باید توجه نمود که نباید کالا های دیگر در عکس از خود سوژه بیشتر بدرخشد و برجسته تر باشد در این صورت عکس تبلیغاتی تاثیر خود را نخواهد داشت ، اگر مثال دیگری برای عکاسی تبلیغاتی بخواهیم بزنیم می توانیم به عکاسی از آب سیب همراه با یک قطعه از سیب بر روی ظرف نوشیدنی اشاره نماییم در این شرایط تمام چیدمان تغییر خواهد نمود و تمامی تجهیزات عکاسی همراه با تمام نور ها به روی لیوان یا ظرف آب سیب تمرکز خواهد کرد تا این نوشیندنی را اشتها آور و خواستنی نمود ، در شرایط عکاسی تبلیغاتی ابتدا نور پردازی سپس تفکر عکاس در نحوه ی ثبت کالا ارزشمند می باشد ، عکاس می بایست سلیقه ها را شناخته و نیاز مخاطب را در مورد سوژه بررسی نماید تا بتواند ذهن ها را درگیر و عکس تبلیغاتی ایده ال و حرفه ای را خلق نماید .

مثلث نور پردازی در عکاسی :

نور پردازی در عکاسی آنقدر تاثیر دارد که اگر یک عکاس حتی یک عکاس حرفه ای بخواهد بدون نور پردازی و استفاده از تجهیزات نور پردازی عکسی را ثبت نماید ، زنده ی بودن و رنگ را از دست خواهد داد زیرا نور پردازی تاثیر بسزایی در نمایش زنده ی کالا دارد ، مثلث نورپردازی در عکاسی در واقع ترسیم یک مثلث سه گوش می باشد که در گوشه ای دیافراگرام در گوشه ای دیگر سرعت شاتر و حساسیت است که در افزایش وضوح و کیفیت تصویر ارتباط مستقیم دارد .

سرعت شاتر مدت زمان باز مانده پرده ی شاتر دوربین در زمان عکاسی می باشد ، اگر در زمان عکاسی نور محیط باید بالا باشد موازی با آن نیز سرعت شاتر باید افزایش یابد و اگر حساسیت کمتری در ثبت عکس لازم است سرعت شاتر نیز کاهش می یابد .

حساسیت دوربین عکاسی با توجه به نور محیط آتلیه تنظیم می گردد ، دوربین های پیشرفته ی عکاسی امروزه به صورت اتوماتیک بر اساس محیط آتلیه و میزان و شدت نور محیط تنظیم می گردد که البته در دوربین های معمولی تر توسط عکاس تنظیمات اجرا می گردد .

دیافراگرام در واقع فضای انتقال دهنده ی نور در عکاسی می باشد ، در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی با توجه یه نتیجه ای که عکاس از عکس می خواهد دیافراگرام تعریف می گردد ، برای مثال در نمایش زیبا از زیورالات و جواهرات به دلیل درخشان بودن و انتقال نور از بدنه نیاز به دیافراگرام بزرگتری وجود دارد .

شیوه های عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی :

عکاسی صنعتی در محیط های متنوعی صورت می پذیرد ، ترسیم نماید بنا است که عکاسی صنعتی در فضایی نورانی داشته باشیم برای این امر اینگونه عمل می نمایم ، زمانی که شدت نور در محیط بالا باشد نور بر روی سوژه موجب دشواری ثبت عکس خواهد شد در این شرایط یکی از عوامل بالا بودن کنتراست بیش از حد استاندارد است که موجب سخت شدن امر عکاسی می گردد و موجب از بین رفتن کیفیت عکس و نمایش دقیق جزئیات می گردد .

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :